Referat: NKIK Norrköping - Rimbo HK Roslagen
Mot Mässhallen i Norrköping gick bussen lördag förmiddag och vi var ute på jakt efter nya poäng. För motståndet stod en nykomling som vi inte kände så jätteväl till: NKIK. Av det vi kunnat tillskansa oss visste vi att det var ett lag som spelar med mycket hjärta - högt försvarsspel där man krigar för varandra och aldrig slutar slita, samt ett potent lag i omställningsspelet. Vi själva då? Ja, vi åkte ner med bra råg i ryggen efter en riktigt bra insats senast hemma mot Guif som vi ville bygga vidare på - men vi var fullt införstådda i att det skulle krävas en rejäl arbetsinsats för vår del för att plocka med oss samtliga poäng hem till Rimbo i en tuff bortamatch. Nycklar inför: Fart och rörelse, kyla och kompakt försvarsspel. Inledningen på fighten är rejält målsnål och präglas av mycket tekniska fel från båda lagen. Efter tio spelade minuter står det 3-2 till hemmalaget och det gav en fingervisning om hur den här matchen skulle arta sig. Vi får tidigt stora bekymmer med NKIKs höga 3-3 försvar där vi halvleken igenom egentligen gör tvärtemot vad vi avtalat inför: farten och djupet är av modell sämre, passningskvalitéen likaså och hemmalaget får oss precis dit de vill - stressade och väldigt ostrukturerade. Samtidigt gör vi också bra arbete i vårt egna försvarsspel där hemmalaget har jätteproblem med att skapa något i sitt uppställda anfall - de får slita hårt och de mål som görs är snarare tillfälligheter än att de "spelar bort oss". Som sagt, målsnålt var det och kvarten in leder vi med 4-5 innan hemmalaget kopplar ett litet grepp om tillställningen genom att göra 3-0 där vi fortsatt har stora problem att skapa något vettigt framåt - lyckas vi med det så står hemmamålvakten istället ivägen för avsluten. Vi tar en time-out och applicerar 7-6 spel vilket faller väl ut initialt med två snabba mål men därefter fortsätter hemmamålvakten att rädda och NKIK avslutar med att göra halvlekens två sista mål till ledning med 9-7 i paus. Ja, sju gjorda mål på 30min var ingenting som gav stående ovationer i anfallsväg direkt. Hela första halvleken ger lite "katten på råttan, råttan på repet"-känsla där varje aktion bara leder fram till än sämre spelval och mindre bra beslut. Vi är orörliga och statiska, och det gör ju NKIKs arbete väsentligt mycket enklare. Fler tomma rörelser, mer kreativitet utan boll och framförallt - när vi sliter för att ta oss till lägen behöver vi dra dit bollen för att få lite momentum! Bakåt står vi jättebra, de gångerna hemmalaget gör mål på oss är oftast för att vi gör egna fel och blir straffade, i uppställt försvarsspel upplever jag att vi har full kontroll på händelserna och Sandra får göra enkla räddningar till följd av det. Andra halvlek inleds med ett trendbrott där både Ella och Emma får peta dit två viktiga mål från respektive kant och vi går snabbt upp i ledning. Den ledningen kvitteras och man hinner också gå om innan vi återigen har en längre period utan några mål alls (där Sandra bla står för dubbla straffräddningar) och med det sagt inget direkt lysande anfallsspel åt något håll. Med 40:36 på klockan tar NKIK ledningen med 12-11, men detta ska också visa sig bli deras sista spelmål för aftonen. För vilken 20 minuters period som sedan följer: vi får lite bättre styr på vårt egna anfallsspel och glider iväg till en tremålsledning. NKIK reducerar på straff i den 48e minuten, men sedan är det låst, larmat och stängt bak i RImbokassen. Även om anfallsspelet är långt ifrån bländande, nöter vi ner motståndet och glider ifrån målmässigt. Detta samtidigt som hemmalaget inte mäktar med något mer mål, detta trots bla tre numerära överlägen under avslutande tjugan. Vi jobbar som en riktig enhet och när visslan ljuder för 60 minuter har vi alltså släppt in fyra mål på 30min och säkrat en stark bortaseger med (smått osannolika siffrorna) 13-19! Ett anfallsspel som lämnar mer att önska, helt klart. Vi har stora problem hela matchen med att lösa NKIKs aggressiva och höga 3-3 och vi hittar aldrig riktigt rätt i kontringsfaserna trots flertalet enkla räddningar från Sandra. Samtidigt är det bara konstatera, 13 insläppta på 60minuter är makalöst starka papper där vi har full koll på östgötarna i deras uppställda anfallsspel. Massvis med räddningar, 0 insläppta mål i undertalsspel i andra halvlek och noll insläppta spelmål sista tjugo får mig som tränare att säga: hatt av! En riktig karaktärsseger där vi visar att bra försvarsspel faktiskt kan vinna en matcher ibland när anfallsspelet hackar. Fullt medvetna om att vi behöver fortsätta jobba på vårt anfallsspel, och inte bara kollektiva rörelser utan små samarbeten mellan färre spelare som blir oerhört viktigt mot lite högre försvarsspel. Några korta nedslag: Sandra med 61% i mål, Ella som visar pannben och vänder en tung första halvlek till en bra andra med viktiga mål och Ida med kassaskåpssäkert straffskytte. Framförallt; kollektivet! Vackert var det inte, men jävlar vilken karaktär och moral det här laget visar vecka efter vecka! Fjärde raka fighten med poäng in på kontot - mycket gott! Nu laddar vi för en ny träningsvecka och förberedelser inför en ny tuff hemmamatch mot, återigen, en av favoriterna till att vinna serien detta år: Hammarby. Mer om den matchen kommer som vanligt i våra kanaler i veckan, men vi börjar ladda redan nu för att försöka välta ytterligare en "bjässe" hemma i Rimbo Sporthall! På återhörande!
A-lag Damer
24 nov 2025
0kommentarer
Inför NKIK Norrköping borta
Det blev delad pott för våra damer i senaste hemmamatchen när man stod för en fin prestation mot serieledande Eskilstuna GUIF. En riktigt bra andra halvlek gav tillslut 25-25 där våra grönklädda låg närmast full pott givet matchutvecklingen. Damerna står nu på tre raka matcher med poäng vilket stärker oss när vi nu beger oss ner längs E4an för ny bortamatch mot NKIK Norrköping. Nykomlingarna inledde säsongen piggt med att ta fem poäng på de inledande tre matcherna men kommer nu från fyra raka förluster där man mött idel topplag i serien. Senast blev det förlust på bortaplan mot Tumba med 37-22, men vi vet att motståndarna är starka hemma i Mässhallen. I veckan har vi fått förmånen att sitta ner med vår kantspelare och lagets stora ikon, Ronja Forsén, för att höra lite om hur hennes tankar går inför stundande bortafight: En riktigt stark pinne i senaste hemmamatchen – vad har du att säga om insatsen? Jag måste verkligen säga att det var en krigarinsats i 60 minuter och alla, både på och utanför planen, drar sitt strå till stacken. Det hade ju varit rart med dubbla pinnar men – säsongen är lång och bollen är rund! Nykomlingsmöte väntar på lördag i Norrköping – vilka blir nycklarna för att åka hem med en seger? För att norpa två poäng från ”Peking” krävs att vi är på tårna från start – NKIK har verkligen visat att de kan bjuda upp till dans oavsett motstånd. De spelar en väldigt aggressiv handboll vilket alltid är kul att möta! Slutligen Ronja, ditt favoritsegment i dessa inför reportage – 22e november är en dag full av märkliga teman. Vilken helt absurd temadag skulle du vilja införa just den här matchdagen – och vem i laget skulle vara dess officiella ambassadör? Då skulle jag vilja ha en ”Östgötskadag” med vår tränare Marcus Hahlin som ambassadör. Linköpingsbördig som han är så vet jag att gubben hade gjort det bra och det hade varit rejält uppiggande på matchdag! Vi tackar Ronja för hennes svar så önskar vi henne och laget en trevlig bussfärd ner till Norrköping samt ett stort lycka till på matchen. Befinner ni er inte på och runt omkring Östgötaslätten med omnejd så kommer matchen att sändas, som sig bör, via Handbollplay (NKIK Norrköping - Rimbo HK). Nu stöttar vi tjejerna till fjärde raka matchen med poäng! NKIK Norrköping – Rimbo HK Lördag 22/11, kl 15.00 Mässhallen
A-lag Damer
21 nov 2025
0kommentarer
Referat: Rimbo HK Roslagen - Eskilstuna Guif IF
Säsongens, på förhand, tuffaste uppgift stod inför oss när det var dags att välkomna de obesegrade serieledarna Eskilstuna Guif till Rimbo Sporthall. Samtidigt som vi förstod att uppgiften vi stod inför var svår var den samtidigt oerhört inspirerande - det är en riktigt härlig känsla att kunna gå in inför en match med precis allt att vinna och ingenting att förlora, lite David mot Goliath känsla! Vi hade gjort bra förberedelser och kände oss redo att ta oss an dem, därtill stärkta av två raka segrar i ryggen samt med vår eminenta hemmapublik på sidan kändes det som goda förutsättningar för oss att lyckas göra någonting riktigt bra av den här lördagen. Vi hade, årstidsmässigt som sig bör, lite sjukdomar som störde under träningsveckan och som höll i sig till lördagen men kunde trots detta mönstra nästintill ordinarie och full trupp. Vi har haft en bra vana på hemmagolvet av att komma ut jävligt starkt i inledningen på matcherna, något jag tycker vi lyckas med även här: första tio minuterna är jämna men där vi är i ledning genom främst starkt skytte av Ida samt att Cissi lyckas knipa en del viktiga räddningar bakåt. Vi inleder rätt tight och kompakt i försvarsspelet och jag tycker vi har rätt bra koll på Guifs mycket kompetenta 9m lina - dock börjar vårt anfallsspel hacka något i efterföljande tio minuters period och lite missar och slarv gör att bortalaget kan ställa om på oss och göra enkla mål i kontringsfaserna. Vi hålls mållösa under hela nio minuter och bortalaget springer iväg till ledning med 6-11. Glädjande nog lyckas vi göra en bättre avslutning på den första halvleken där vi fortsätter exponera bortalaget i zon 3 där de har stora bekymmer med både höjd och samarbete och vi kan hitta in till både Moa och Nelly som vinner sina dueller varje gång bollen letar sig in till dem. Som sagt, en bättre avslutning av den första halvleken gör att vi kan krympa avståndet målmässigt till 14-17. Under pausvilan konstaterar vi att vi gör ganska mycket bra saker ute på golvet: helt okej i det uppställda försvarsspelet där vi ändå kan ta fram några procent till för att störa gästernas skyttar och duktiga halvdistansspelare. I anfallsväg vill vi fortsätta dra isär försvaret och jobba med våra växelspel som såhär långt skapat både mål från distans genom skytte men också stora ytor för våra m6or att jobba i. Vi konstaterar vidare att vi har kontakt med dem, ju närmare vi kommer och ju längre in på slutminuterna vi kan arbeta oss in i detta så har vi slagläge. Vi har haft en sämre vana att såhär långt in i säsongen inleda våra andra halvlekar lite skakigare, något som tyvärr också sker i de första fem-sex minuterna där anfallsspelet är skakigt med dåligt flyt och vi hamnar lite fel i försvaret. Bortalaget gör snabbt 2-0 och vi tar en tidig time-out för att försöka ta oss ur dvalan i hamnat i. Den ger bra effekt och vi börjar så sakteliga arbeta oss in i handlingarna igen. Som sagt, attacker i zon 3 blev temat där bortalaget fortsätter att ha förtvivlat svårt att sortera ut våra hot - Ida fortsätter med fint skytte, när de stöter ut hittar vi både till breda spel på Amanda samt in till Nelly på m6. Bortalaget tar time-out med kvarten kvar och även om det följs upp med två raka mål från dem så upplever jag att vi får dem att slita enormt för varje mål - vi är aggressiva, aktiva och bortaspelarna får betala ett högt pris i attackerna där vi lyckas få stopp på dem flertalet gånger. Samtidigt kan vårt fina försvarsspel rendera i bra mål framåt med enkla spelföljder där Nelly är som en sugpropp på m6 och gör hon inte mål själv så får hon med sig straffar som Ida säkert förvaltar. Bortalaget fortsätter ha uppenbara problem med vårt dynamiska 6-0 och när det återstår sex minuter av matchen prickar Amanda in ett kvitteringsmål till 23-23. Det efterföljs av en ny time-out från gästerna, som inte ger någon vidare effekt. Vi kliver upp i två måls ledning med ca fyra minuter kvar på klockan. Ett allt mer desperat bortalag punktar bort Sofi (inga spelmål men fullständigt vital för vårt anfallsspel med sitt driv och attacker) och det ställer lite frågor till oss där vi initialt kastar iväg någon boll i lite för stressad spelföljd. Samtidigt tar vi oss till lägen där bortamålvakten lyckas rädda. Efter en GUIF reducering samt fortsatt vägvinnande försvarsspel för vår del tar vi time-out med minuten kvar, ledning med ett mål - vi vill försöka sätta ett tydligt spel, inte förivra oss men samtidigt inte bli fega. Det blir inte riktigt som doktorn ordinerade, men vi kommer till avslut där Amanda drar dit den svart-svart dock blir hon (felaktigt efter att ha sett videon) avblåst för steg - detta ger istället bortalaget möjligheten att utjämna. Man väljer att spela 7-6 och trots att vi gör ett bra försvarsarbete lyckas h6 hitta nät på en snäv vinkel. I efterföljande kaos kommer vi till avslut men tiden är för knapp för något organiserat och istället slutar matchen med delad pott och 25-25. En riktigt fin insats av oss där den andra halvleken är bland det bättre jag sett tjejerna prestera i främst försvarsväg. Vi har en tro på det hela vägen in, och trots underläge större delen av matchen ger vi oss inte, utan vi arbetar oss systematiskt in i det där grunden läggs bakåt och jag tycker vi får motståndarna till att bli rejält stressade och uppenbart tagna av händelseutvecklingen. En grym kuliss i hallen gör sitt till också givetvis, men den tro och det spel vi presterar tycker jag visar att vi kan vara med och utmana alla lag i denna serie i år. Som det varit i många matcher i år så är det små marginaler som är delaktiga i utfallet av resultat: dock känner vi, givet hur matchen utvecklade sig, att det snarare känns som att vi förlorar en poäng än vinner en. Försvaret har som sagt redan nämnts, i anfallsväg gör vi ett fint jobb periodvis med att vara konsekventa i det som fungerar där samarbetet med m6 är riktigt fint matchen igenom. Cissi står för en fin insats i holken och landar in på 44% med flertalet kvalitativa räddningar. Kollektivet är enormt matchen igenom där många står för fina insatser; Sofi med tiotalet assist, Idas skytte, Amandas uppoffrande spel samt våra m6or Nelly och Moa som är dominanta inne på pivot-positionen. Tredje matchen utan förlust, och en insats att verkligen kunna bygga vidare på - först ska det kureras lite hals/näsa under veckan och därefter gör vi oss förberedda på ny bortamatch och återigen tufft motstånd när vi möter den pigga nykomlingen NKIK Norrköping som inlett serien på ett övertygande sätt. Vamos!
A-lag Damer
17 nov 2025
2kommentarer
Visa fler nyheter