• Inför Eskilstuna GUIF hemma

    Säsongens första bortaseger tillika andra raka segern bärgades uppe i Bollnäs Sporthall när damerna slog tillbaka Arbrå HK med 24-30 efter en stark första halvlek som lade grunden för två poäng. När det nu vankas ny hemmamatch i Rimbo Sporthall väntar tuffast tänkbara motstånd i form av serieledarna Eskilstuna GUIF. Helgens motståndare huserade så sent som för två år sedan i Damallsvenskan och har en uttalad målsättning om att ta sig dit igen – man har som sagt inlett årets upplaga av division 1 starkt med idel segrar där man senast besegrade toppkonkurrenten Hammarby IF på hemmaplan med 24-20. Det blir en rejäl värdemätare för våra damer och vi ser fram emot lördagen! Under veckan har redaktionen lyckats få en pratstund med ett av våra nyförvärv på 9m, Amanda Forsgren Löthman, för att höra lite om hennes första tid i klubben samt matchen som väntar till helgen: Du är ny in i laget och har stått för en fin inledning på säsongen – hur känner du själv att starten har gått, både för dig personligen och för laget? I början kände jag att det gick lite trögt för mig personligen, men i takt med att vi fått mer tid ihop på träning och match tycker jag verkligen att vi börjar hitta varandra bättre och spela mer som ett enhetligt lag. I helgen togs en stark seger borta mot Arbrå – hur upplevde du matchen, och vad tycker du vi kan ta med oss vidare från vinsten? Riktigt kul med en seger! Första halvlek gör vi riktigt bra och jag tycker vi visar tydligt att vi är ett lag att räkna med. I andra halvlek fortsätter vi skapa mycket, men vi måste få upp skärpan i avslutningslägena. Till nästa match tar vi med oss intensiteten och laginsatsen från första halvlek, då kan det bli riktigt bra! Nästa utmaning väntar till helgen mot serieledarna GUIF. Vad tänker du blir viktigast för oss för att kunna rubba dem? GUIF är ett duktigt lag och ligger i toppen just nu, men det är de som kommer till vår hemmahall och det ska vi verkligen utnyttja. Vi vet att vi är starka på hemmaplan, så vi ska gå in med självförtroende och ta initiativet från start! På lördag är det dubbelarrangemang och fokus på Mustaschkampen – vem i laget tror du skulle kunna rocka en mustasch bäst? Efter vår senaste lagaktivitet fick jag se två tjejer med riktigt imponerande fejkmustascher, så jag kan inte annat än att ge den till antingen Sofi eller Mathilda! Vi tackar Amanda för pratstunden och önskar henne och laget stort lycka till på lördag. Under november månad har klubben valt att delta i Mustaschkampen och det viktiga arbetet i kampen mot Prostatacancer vilket uppmärksammas under lördagens dubbelarrangemang. Klubben har startat en insamling som man gärna får vara med och bidra i, ni hittar den via länken här: Insamling Mustaschkampen Har ni inte möjlighet att se damernas match på plats på lördag kommer den att, i sedvanlig ordning, sändas via Handbollplay (Rimbo HK - Eskilstuna GUIF). Rimbo HK – Eskilstuna GUIF Lördag 15/11, kl 15.30 Rimbo Sporthall Foto: Bosse Andersson A-lag Damer 13 nov 2025 0kommentarer
  • Rimbo100 middag

    Fredagen den 21 november bjuder klubben, tillsammans med vår sponsor Centrum Bistro, in alla ideellt engagerade i föreningen till en gemensam middag. Kvällen är ett sätt att visa uppskattning för allt arbete som ni i Rimbo100 gör för klubben och för den betydelse ni har i vår verksamhet. Vi ser fram emot en trevlig kväll tillsammans. För att underlätta planeringen ber vi alla som vill delta att anmäla sig via länken nedan. Här kan du göra din anmälan: Anmälan dig till middagen här! Rimbo HK 13 nov 2025 0kommentarer
  • Referat: Arbrå HK - Rimbo HK Roslagen

    Efter en spelledig helg stod ett nytt nykomlingsmöte för dörren - Arbrå som sent tog steget upp från mitt-tvåan borta i svårspelade Bollnäs Sporthall. Ett motstånd som vi kände att vi hade ganska god koll på och där vi var förberedda på en riktigt tuff bortamatch inför, som alltid, en välfylld hemmaläktare. Vi kom till matchen stärkta av en seger i senaste hemmafighten mot Bolton men också helt införstådda i att det skulle krävas en solid prestation och arbetsinsats för att ta med oss två poäng hem till Rimbo. Efter två trevande inledande minuter av matchen är det vi som direkt tar tag i taktpinnen: stabilt försvars- och målvaktsspel där vi har god kontroll på motståndarna i kombination med bra fart i främst vår andrafas gör att vi glider ifrån till ledning med 2-8 efter 10 minuter. Hemmalaget har då redan avverkat en time-out och vi forsätter att trumma på i både uppställt anfallsspel och kontringsfaserna där vi sårar hemmalaget gång på gång där vår 9m lina med Ida, Sofi och Amanda river upp enorma hål i motståndarförsvaret. 20min in är ledning uppe på 8mål och samtidigt som Sandra gör enkla räddningar genom att bra försvarsspel fortsätter vi ösa på - vi går till halvtidsvila med ledning 9-20 där det fanns bud på att den ledningen skulle varit ännu större då hemmamålvakten bla räddar dubbla straffar och en del fria lägen. Vi är mycket tillfreds med hur den första halvleken har artat sig: vi står jättebra bakåt, vi skapar jättefina lägen framåt och nu handlar det mer om att försöka få upp skärpan lite samt att inte bli bekväma. Arbrå är ett lag som kan äta sig in med hjälp av sin högljudda hemmapublik om man ger de lillfingret, något vi ska försöka undvika. Till den andra halvleken gör båda lagen målvaktsbyten men även denna akt inleds förhållandevis trevande där det är målsnålt första fem minuterna. Vi fortsätter skapa mycket i anfallsväg men hemmalagets målvakt motar det mesta som kommer emot henne (i kombination med att vi skjuter ganska ärligt under en period) så vi glider inte riktigt ifrån målmässigt även om ledningen fortsatt är 10 mål när 10 minuter återstår av den andra halvleken. Vi känns något mer bekväma (vilket är fullt förståeligt med stor ledning i ryggen) samt att vi fortsätter bränna det ena fria läget efter det andra, detta gör att hemmalaget kan äta sig in i matchen målmässigt. Även om det långt ifrån är någon "ko på isen" så tar sig hemmalaget så nära som fyra mål med 4 minuter kvar av matchen, men det är vi som lyckas avsluta bättre och gör matchens två sista mål vilket ger slutresultatet 24-30. Summeringen blir följande: vi är totalt överlägsna i den första halvleken och matchen är avgjord efter 30min, detta trots 10st missade frilägen. Vi spelar bra handboll i alla ändar av planen och använder vår fina fart till att göra livet riktigt jobbigt för hemmalaget. Andra halvlek blir som den blir i form av att vi uppenbart känner att matchen är klar men vi är såklart inte nöjda med att vi endast mäktar med tio gjorda mål (11st missade rena frilägen) och återigen ordineras att skärpan behöver upp ett par hack - i synnerhet när vi kommer möta bättre motstånd så har vi inte råd att missa så mycket som vi gör. Samtidigt är jag nöjd med att vi spelar oss till de fria lägena och att vi i denna matchen skapar mycket även när vi ändrar lite form i vårt anfallsspel. Bra målvaktsspel matchen igenom där Sandra har 50% i den första halvleken och Cissi kommer in i den andra och landar in på 40%. I övrigt lyfter vi en fin insats av Emma C på h6 som strutar 7 mål på 8 avslut samt Amanda och Ida som står för målmässigt starka insatser. En riktigt skön bortaseger som vi hoppas kunna bygga vidare på när vi till nästa helg ställs mot tuffast tänkbara motstånd: de obesegrade serieledarna Eskilstuna GUIF kommer på besök till Rimbo Sporthall! En riktigt härlig uppgift där vi inte har någonting att förlora och jag hoppas vi kan utmana topplaget hela vägen in i mål. Men först väntar en rolig träningsvecka där vi ska se till att komma så väl förberedda som möjligt! Vi ses på hallen! A-lag Damer 10 nov 2025 0kommentarer
  • Visa fler nyheter