• Referat: VästeråsIrsta HK - Rimbo HK Roslagen

    Sista matchen för säsongen och ett väldigt tufft motstånd som väntade för oss i form av VästeråsIrsta - utvecklingslaget som stått för en riktigt fin säsong där man utmanat i toppen från start av säsongen. Västerås är ett av seriens bättre lag i sitt försvarsspel med mycket dynamik och fysik och är sylvassa i kontringsspelet. Vi hade givetvis lagt mycket fokus på att försöka hålla vår skärpa uppe för att minimera risken för kontringar i baken, men också att själva våga ställa om på dem i första- och andrafas för att "slippa" stångas i uppställt försvar. Två försvarsstarka lag och det skulle visa sig tydligt över de 60 minuterna som sen utspelade sig. Kvalplatsen till Allsvenskan levde inför den sista omgången där vi var tvingade att vinna samtidigt som Guif var tvingade att förlora i sin avslutande match på bortplan mot Strand. Rytmen för vår del störs en del under uppvärmningen när Ida olyckligt trampar snett och stukar foten med 15min till avkast. vilket således krävde lite rockader på planen Första kvarten är rejält tillknäppt med två lag som tar ut varandra lite - två ramstarka uppställda försvar där både vi och Västerås har svårt att skapa klara lägen. När lägena väl kommer så inleder hemmalagets målvakt med fina parader och Sandra vill inte vara sämre vilket kvarten in medför en ställning om 4-2 till hemmalaget. Efter detta tycker jag vi får till vår andrafas lite bättre - Sandra fortsätter rädda med ett solitt 6-0 framför sig och vi kan driva på lite bättre i kontringarna: 5-0 till oss i efterföljande åtta minuter gör att vi är i förarsätet inför den avslutande femman av halvleken. Temat håller dock i sig där det fortsatt är jämnt och Västerås främst gör mål i kontring när vi antingen missar eller kastar bort bollar. Vi går trots detta till ledning i paus med 9-10 och kan ändå blicka tillbaka till några bättre perioder under första halvlek trots en del egna misstag. Jag misstänker att halvtidssnacket lät ungefär likadant i respektive omklädningsrum: försöka undvika det uppställda anfallsspelet där vi båda sliter för att ta oss till lägen och därmed då fortsätta våga driva tempo i kontringar för att möjliggöra de enkla målen. Vi ville försöka få till lite mer skytte då vi slet en del i duellspelet i första halvlek, men framförallt få upp skärpan när vi väl vinner boll och straffa dem i kontringsspelet. Tyvärr hamnar vi helt fel i andra halvlek; vi fortsätter kasta bort lägen att göra enkla mål i främst andrafas och då kan Västerås istället svara med samma motmedel. I kombination med en svajig domarnivå matchen igenom (åt båda håll ska tilläggas) så börjar fokus läggas på fel saker och inom loppet av den inledande kvarten förbrukas två time-outer för att försöka få lite ordning på torpet. Västerås fortsätter göra enkla mål i första- och andrafas och glider ifrån till ledning med 18-12. Efter den tunga inledningen förmår vi oss liksom inte att repa tillräckligt mod och gunst för att vända på matchen: den avslutande kvarten är bättre men vi kommer aldrig närmare än fyra mål då vi fortsätter att missa skott och göra tekniska fel. Hemmalaget vinner klart och rättvist med 24-18 och vi får konstatera att vi inte lyckas stå för en tillräckligt bra prestation för att ta poäng idag. Mycket besvikelse i omklädningsrummet efteråt - inte nödvändigtvis knutet till någonting alls med kvalplats eller ej utan snarare för att vi inte förmår att göra en bättre prestation i den avslutande matchen. Vi gör alldeles för mycket egna tekniska fel och blir på dessa syndigt straffade av en duktig motståndare. Försvars- och målvaktsspel är återigen av högsta klass när vi får landa in i uppställt: jag räknar det till kanske 6-7st gjorda mål av gästerna i den delen av spelet så där har vi god kontroll på handlingarna och Sandra gör en mäktigt insats i målet. Dessvärre gör de mellan 10-15 kontringsmål på oss och vi tappar som sagt lite grepp och koncept i främst andra halvlek där vi inte tar uppgift i hemspring och lägger fokus på fel saker. Trist att avsluta med en match där vi ändå upplever att vi har alla chanser att kunna vinna - samtidigt: det har varit en lång säsong där vi presterat oerhört bra sett till helheten. Tjejerna har gjort en stor utveckling såväl kollektivt som individuellt där jag främst tycker vi höjt vårt försvarsspelet ytterligare några hack och vi har gjort en stor resa i hur vi kommer iväg i kontringsspelet, hur vi löper samt att vi i högre utsträckning lyckas omsätta vårt fina försvarsspel i enkla mål. Vi slutar 6a i tabellen med 27 inspelade poäng som nykomling och där en (smått osannolik) kvalplats till Allsvenskan levde hela vägen in i mål: hatten av till det här laget som trots motgångar i form av tunga skadeavbräck och tunn trupp lyckats leverera på det sätt de gjort. Vi har visat att vi står för en fin handboll och markerat att vi menar allvar på den här nivån. Avslutningsvis: till alla som på något sätt stöttat och följt oss under säsongen - vi har hört er, sett er och ni är övärderliga! Det stöd ni givit oss i såväl Rimbo Sporthall som ute på vägarna är starkt bidragande till de resultat och framgångar vi fortsätter skörda - TACK! För vår del väntar nu (inom kort) lite välförtjänt vila för tjejerna - en möjlighet att läka lite kroppar och få lite break ifrån handbollen. Sen spänner vi bågen igen för att ta ny sats mot en viktig uppbyggnadsperiod och sedermera spel i Division 1 även nästa år - det ser vi fram emot! Vid pennan, Marcus Hahlin A-lag Damer 17 mar 0kommentarer
  • Inför VästeråsIrsta HK borta

    Tre raka segrar och en stark avslutning på hemmaplan – damerna går in i seriens avslutande omgång med kvaldrömmen fortfarande vid liv. Efter seger med komfortabla 41–25 mot Arbrå i den sista hemmamatchen väntar nu bortamöte mot unga och talangfulla VästeråsIrsta HK. Västerås har stått för en fin säsong i Norrettan där man för närvarande parkerar in på en tredjeplats i tabellen med 31 inspelade poäng. Man har blott förlorat en match efter årsskiftet - mot seriesegraren Tumba - och kommer från en stabil bortaseger i senaste omgången mot IK Bolton med 24–31. När lagen möttes i premiäromgången i Rimbo Sporthall blev det en mycket jämn tillställning där Västerås drog det längsta strået och vann med uddamålet, 25–26. Som sagt, kvaldrömmen lever fortsatt för damerna och förutsättningarna är tydliga: vinst krävs samtidigt som Eskilstuna GUIF behöver förlora sin avslutande match på bortaplan mot Strands IF. Nu väntar en sista kraftsamling i jakten på kvalplats, något vi ser fram emot! Inför sista seriematchen har vi fått tillfälle att prata med huvudtränare Marcus Hahlin för att dels prata ner säsongen som gått samt kommande match: Denna säsong känns som att den färdats i ljusets hastighet och nu på lördag är vi redan framme vid sista matchen i seriespelet – hur skulle du vilja summera denna säsong som nykomlingar i div 1 norra? Jag känner en stor stolthet över den här truppen och det arbete som har lagts ner under säsongen. Som nykomlingar i division 1 norra har vi inte bara etablerat oss i serien, utan också visat att vi kan konkurrera med toppen. Att vi inför sista omgången fortfarande har kvalplatsen till Allsvenskan inom räckhåll är en väldigt stark prestation. Samtidigt har vi hanterat en del motgångar med två långtidsskador, vilket gjort att flera spelare fått kliva in i nya roller och ta ett större ansvar – något de har gjort på ett imponerande sätt. Det som också gläder mig är att vi blivit lite bättre hela tiden under säsongen: av våra 13 segrar har åtta kommit efter juluppehållet, vilket visar på den utveckling laget har haft både som kollektiv och på individnivå. Västerås är det som står för motståndet på bortaplan på lördag – vad krävs ifrån tjejerna för att sno med oss grundseriens två sista poäng hem till Valvet? Västerås är ett starkt lag som spelar med mycket fart i alla delar av spelet. För vår del kommer skärpan att vara central, inte minst för att undvika att ge dem möjligheter att ställa om på oss. Samtidigt handlar det, som så ofta i den här typen av matcher, om duellspelet och att vinna kamperna ute på planen. Kan vi vara noggranna i vårt spel och stå upp bra i närkamperna så tycker jag att vi har goda förutsättningar att ta med oss två poäng hem till Valvet. Avslutningsvis tar vi ett klassiskt journalistiskt grepp med lite korta frågor och svar: Bästa vinsten i år? Det finns många fina skalper, men jag tror ändå det får bli Bajen borta i Eriksdalshallen – stort publiktryck och underläge med sju mål i första halvlek som vi lyckas vända efter en riktigt mogen och cynisk insats. Svagast insats i årets upplaga av vinstfotbollen? I ärlighetens namn är det svårt att singla ut en, så jag gör det enkelt för mig själv och säger hela det ”unga” laget. Mer ofta än sällan blir det torsk och med bred marginal – här finns utvecklingspotential (om man vill se det positivt). Vem är den sista du skulle skicka fram för att ta den avgörande straffen? Jag tänker att målvakterna är exkluderade här (annars hade det varit någon av dem). Som spelare, tillika gammal straffskytt, har jag alltid gillat finess och med det sagt hade nog våra m6or varit de sista som fått gå fram och lägga en straff: lite för lite finess, lite för mycket ”rå-flå” = en mindre bra kombination i en straffduell mot målvakt. Vem borde egentligen ha fler utvisningsminuter än vad vederbörande har? Det är smått osannolikt och nästan misstänkt att lagets genom tiderna mest utvisade spelare, Ronja Forsén, står på noll utvisningsminuter i år. Beröm ska ges dock, kanske att åldern börjar visa sig på rätt sätt med mer rutin i försvarsspelet – men jag ska inte säga för mycket heller: det är fortfarande en match kvar av serien och nollan kanske spricker. Vi tackar Marcus för pratstunden och önskar hela damlaget stort lycka till i säsongens sista match. För den som har möjlighet – ta er gärna till Västerås och stötta tjejerna på plats. För er som inte kan vara där sänds matchen som vanligt via Handbollplay (VästeråsIrsta HK - Rimbo HK) VästeråsIrsta HK – Rimbo HK Lördag 14/3, kl 14.00 Expandia Arena C Foto: Martin Lidholm A-lag Damer 13 mar 0kommentarer
  • Referat: Rimbo HK Roslagen - Arbrå HK

    Sista hemmamatchen för grundserien var det som stundade och med ett pågående USM arrangemang i hallen väntades en välfylld hemmaläktare och fin inramning. För motståndet stod Arbrå HK som haft en tuff säsong där man fightats för överlevnad i serien: mycket att spela för får såväl oss som dem och vi var inställda på att jobbet behövde göras mot ett förväntat desperat motstånd. Första fem minuterna är ganska jämna målmässigt och tydligt att det är två lag som känner på varandra lite och försöker hitta rätt i spelval och tempo - vi hade tryckt mycket på att komma iväg med mycket folk i första- och andrafas för att såra gästerna och det lyckas vi bra med inledningsvis även om skärpan är sådär; lite obeslutsamshet i sista avgörande passningen och missade skott gör att gästerna känner vittring. De kapitaliserar på vårt slarv och vi uppträder virrigt och glest bakåt vilket gör att gästerna kan glida ifrån till hela 4-10 med kvarten spelad av första. Timeout för vår del för att väcka liv i oss och sätta lite tydligare strukturer framåt i anfallet och efter det är det som att vi vaknar ur dvalan: på tio minuter gör vi 11-0 där försvarsspelet är tydligare och vi kan vrida upp tempot i vårt omställningsspel med mycket enkla mål. Gästerna börjar gå på knäna och sista fem kan vi dryga ut ytterligare och vi går till pausvilan med 18-11 på tavlan där vi summerar en ganska svag första kvart men en desto bättre avslutande sådan. I andra halvlek fortsätter vi på inslagen väg: solitt försvarsspel i kombination med bra fart i omställningsspelet vilket ger ledning med 10 mål efter första tio minuterna. Gästernas ork börjar tryta tidigt och trots att avslutande tjugan blir en transportsträcka för vår del där det handlar om hur stora siffrorna ska bli så är det glädjande att vi fortsätter springa i våra omställningar och med det kan dryga ut vår ledning ytterligare. Som sagt, avslutningen blir mer utav en transportsträcka men slutresultatet skrivs till 41-25 och en mycket övertygande seger hamras in inför publikens stora jubel. Återigen är vi missnöjda med öppningen av matchen, men samtidigt blir det tydligt ju längre matchen lider att vi tagit stora kliv i att omsätta vårt försvarsspel i enkla kontringsmål. Bra insats av både Sandra och Cissi i buren där de får varsin halvlek. Vidare aktiverar vi många spelare och nästintill samtliga hittar in i målprotokollet vilket alltid är glädjande. Matchutvecklingen gav oss också möjlighet att träna på lite alternativa lösningar såväl bakåt som framåt vilket alltid är nyttigt. Mycket stabila och bra insatser från många spelare idag där jag väljer att lyfta fram samtliga kantspelare (Emma, Ella, Linnéa och Ronja) som alla löper på bra och belönas med mål i såväl kontring som uppställt samt Tintin och Amanda på 9m som sliter bakåt och belönas med enkla mål i våra omställningar. Vi vill passa på att tacka vår hemmapublik som bidrog till en grym stämning och inramning i vår avslutande hemmamatch - nu återstår det att se om det blir fler hemmamatcher då platsen till allsvenskt kval fortsatt lever in i den sista och avslutande omgången. Vi har fokuset på en tuff avslutande bortamatch mot Västerås där vi behöver vinna för att chansen till kval ska leva, vad de andra lagen gör kan vi inte påverka. Det var en tight öppningsmatch hemma i Rimbo som vi förlorade med uddamålet och vi kan nog förvänta oss minst lika tufft motstånd nu då Västerås gjort en riktigt fin säsong med många tunga skalper. Mer om det kommer som vanligt under veckan - nu laddar vi för att avsluta säsongen på bästa möjliga sätt! A-lag Damer 9 mar 0kommentarer
  • Visa fler nyheter